Informujemy, że Lamusownia i Centrum Ekologiczne Barycz 24 grudnia 2024 będą nieczynne, a 31 grudnia będą czynne do godziny 14.00.
Informujemy, że Lamusownia i Centrum Ekologiczne Barycz 24 grudnia 2024 będą nieczynne, a 31 grudnia będą czynne do godziny 14.00.
Utrzymanie dróg i chodników w Krakowie w zimie prowadzone jest zgodnie ze standardami określonymi w regulaminie Miejskiego Komitetu Koordynacyjnego ds. Zimy. Wyszukiwarka ulic dostępna jest na stronach Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Opis standardów szczegółowo opisuje stan utrzymania nawierzchni danej kategorii drogi, a także chodników, dróg rowerowych i innych obiektów. Standardy utrzymania dróg w sezonie zimowym: Standard I – dla dróg krajowych i wojewódzkich oraz innych o dużym znaczeniu w układzie komunikacyjnym miasta Krakowa (standard przyjmuje działania – do dwóch godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności) Standard II – dla dróg powiatowych i dróg, po których prowadzona jest komunikacja publiczna (standard przyjmuje działania – do czterech godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności) Standard III – dla wyznaczonych dróg gminnych, znaczących w lokalnym układzie komunikacyjnym (standard przyjmuje działania – do sześciu godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności) Standard IV – dla płyty Rynku Głównego, Małego Rynku, placów: Mariackiego, Szczepańskiego, Marii Magdaleny, zaułku Książąt Czartoryskich oraz ulic wewnątrz I obwodnicy (standard przyjmuje działania – do dwóch godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości przy pełnej dostępności) Standard V – dla pozostałych dróg gminnych (standard przyjmuje działania – do dziesięciu godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności) Standard VI – dla dróg wewnętrznych (standard przyjmuje działania – do dwunastu godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności) Standard VII – dla pozostałych dróg i chodników, w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb w sytuacjach tego wymagających (standard przyjmuje działania – w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb w sytuacjach tego wymagających do szesnastu godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności) Standardy utrzymania chodników, dróg rowerowych i innych obiektów w sezonie zimowym: Standard utrzymania chodników, dróg rowerowych i obiektów inżynierskich – dla chodników, dróg rowerowych oraz obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy drogach objętych standardami I–VI (standard przyjmuje działania – do dwunastu godzin po ustaniu opadów, przy pełnej dostępności) Standard utrzymania chodników, na których dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania (standard przyjmuje działania – do dwunastu godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości przy pełnej dostępności) Standard utrzymania terenów wewnątrzosiedlowych – dla terenów wokół zespołów budynków stanowiących jezdnie dróg wewnętrznych, chodniki przeznaczone dla pieszych, miejsca parkingowe, dojścia do bloków i kamienic Standard utrzymania peronów przystankowych dla przystanków autobusowych i tramwajowych przy drogach objętych standardami I–VI (standard przyjmuje działania – do sześciu godzin po ustaniu opadów, przy pełnej dostępności) Standard utrzymania obiektów mostowych – dla chodników i dróg rowerowych w ciągu obiektów mostowych (standard przyjmuje działania – do dwunastu godzin po ustaniu opadów, na całej szerokości przy pełnej dostępności) Szczegółowy opis standardów zimowego utrzymania dróg, chodników, dróg rowerowych i innych obiektów jest dostępny na stronie Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania.
Po dwóch tygodniach wytężonej pracy ochotnicy z MPO Kraków wrócili do Krakowa. Ich wysiłki i dobre serca zostały docenione przez mieszkańców Nysy i firm współpracujących z naszymi ludźmi na miejscu. Firmy PGK EKOM i EkoNysa przysłały podziękowania, a wszyscy pracownicy otrzymali medale okolicznościowe. Dodatkowo wszyscy pracownicy MPO Kraków biorący udział w akcji pomocowej dla Nysy otrzymali dodatkowe gratyfikacje finansowe od zarządu MPO Kraków. Przypomnijmy – 23 września 2024 r., do Nysy wyruszył konwój 7 specjalistycznych pojazdów. Łącznie 24 pracowników zgłosiło się do tej misji na ochotnika, chcąc wspierać poszkodowanych w trudnej sytuacji.
W rejonie ulic Igołomskiej i Cementowej, na terenie poprzemysłowym Nowej Huty, powstaje Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych. Dziś nastąpiło otwarcie Zakładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych, a zarazem zakończenie I etapu realizacji tej inwestycji. Uruchomienie Zakładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych umożliwia realizację recyklingu folii w ramach Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Krakowie. Otrzymany regranulat może być używany na przykład do wytwarzania plastikowych worków lub pojemników. Wybudowana linia technologiczna pozwala na produkcję 10 000 ton regranulatu rocznie. Jak wygląda proces przetwarzania folii? W zakładzie, która składa się z hala produkcyjnej o powierzchni prawie 1 ha, zainstalowano dwie linie technologiczne: przygotowania folii do recyklingu poprzez wyodrębnienie folii polietylenowej z różnych rodzajów folii recyklingu. Przygotowanie folii do recyklingu polega na jej stopniowym rozdrabnianiu przy jednoczesnym usuwaniu zanieczyszczeń ferromagnetycznych oraz rozdzieleniu folii polietylenowej na frakcje: transparentną i kolorową. Na linii do recyklingu materiał jest poddawany dalszemu rozdrabnianiu, myciu zimną i ciepłą wodą oraz osuszaniu. Następnie materiał jest wytłaczany w celu uzyskania regranulatu, który jest poddawany chłodzeniu i odświeżaniu. Nad jakością uzyskiwanego produktu czuwa laboratorium. Budowa pierwszego etapu Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych została ukończona w 2024 roku. W czerwcu uzyskano wszystkie wymagane prawem pozwolenia umożliwiające funkcjonowanie Zakładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych. Odpady kierowane do Zakładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych to tzw. „frakcja płaska” wyodrębniania w procesie sortowania z odpadów komunalnych – zarówno z selektywnie zbieranych tworzyw sztucznych, jak również z odpadów zmieszanych. Jest to polietylenowa folia transparentna oraz kolorowa. W całej instalacji działa 39 przenośników taśmowych o łącznej długości ok. 400 m i łącznej powierzchni ok. 610 m2. Na linii technologicznej do segregacji folii funkcjonuje 5 separatorów optycznych. Budowa Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Krakowie jest kolejnym bardzo ważnym krokiem w kierunku wdrażania Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W wyniku realizacji założonych planów powstanie kompleks nowoczesnych, w pełni zautomatyzowanych instalacji służących przetwarzaniu odpadów. Będą one funkcjonować z wykorzystaniem innowacyjnych technologii oraz najnowszych osiągnięć z zakresu automatyki i robotyki. W marcu 2023 roku na poprzemysłowym terenie Huty ArcelorMittal Poland o powierzchni prawie 7 hektarów Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka w Krakowie rozpoczęło budowę Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych. W pierwszej kolejności powstał Zakład Recyklingu Tworzyw Sztucznych wraz z halą magazynową, budynkiem socjalnym, administracyjno-biurowym, portiernią oraz niezbędną infrastrukturą techniczną. Całkowity koszt realizacji Zakładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych wynosi łącznie 245 milionów złotych. Na realizację I etapu Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Krakowie MPO Kraków pozyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości: 149 550 000 złotych w formie pożyczki 30 000 000 złotych w formie dotacji.
W odpowiedzi na dramatyczne skutki powodzi, która dotknęła mieszkańców Nysy (woj. opolskie), Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w Krakowie wysyła konwój specjalistycznego sprzętu oraz zespół swoich pracowników do pomocy w działaniach ratunkowych i oczyszczaniu zalanych terenów. W poniedziałek, 23 września 2024 r., na miejsce wyruszył konwój 7 specjalistycznych pojazdów oraz 12 pracowników MPO Kraków, którzy będą pomagać w przywróceniu porządku w regionie. Łącznie 24 pracowników zgłosiło się do tej misji na ochotnika, chcąc wspierać poszkodowanych w trudnej sytuacji, dlatego po tygodniu pracy pierwszej zmiany kolejnych 12 pracowników MPO Kraków wyruszy do Nysy, by zmienić kolegów. Do Nysy zostaną wysłane następujące maszyny: Dwa samochody ciężarowe typu hakowiec, każdy z kontenerem o pojemności 40 m³ oraz przyczepą z kontenerem 20 m³, Dwie polewaczki – największe w flocie MPO – ze zbiornikami o pojemności 16 m³, Pojazd pogotowia technicznego, Pojazd dostawczy z niezbędnym sprzętem, Koparko-ładowarka z łyżką o pojemności 3,5 m³ i zasięgu 4 metrów. Zakładamy, że misja potrwa dwa tygodnie, a głównym celem zespołu będzie pomoc w usuwaniu wody, błota oraz innych zanieczyszczeń z dróg i terenów mieszkalnych. Załoga MPO Kraków, działając we współpracy z lokalnymi służbami, pomoże w zabezpieczaniu infrastruktury i przywracaniu mieszkańcom dostępu do podstawowych usług. – W takich momentach solidarność i współpraca mają kluczowe znaczenie. Jesteśmy dumni, że nasi pracownicy tak licznie zgłosili się na ochotnika, aby pomóc w usuwaniu skutków tej tragedii. Wspieramy Nysę w tych trudnych chwilach – powiedział Andrzej Natkaniec, wiceprezes MPO Kraków ds. technicznych. Konwój wyruszył z bazy MPO w Krakowie w godzinach porannych 23 września. Sprzęt dotrze do Nysy tego samego dnia po południu i od razu przystąpi do działań.
Rozpoczynamy przyjmowanie zapisów na warsztaty edukacyjne w pierwszym semestrze roku szkolnego 2024/2025. Zapraszamy krakowskie placówki oświatowe do udziału w naszych zajęciach. Uczniów klas I-III szkół podstawowych zapraszamy na zajęcia „Krakowskie dzieci wiedzą jak wyrzucać śmieci” realizowane w konwencji interaktywnej zabawy w siedzibie MPO. Klasy IV, V i VI szkół podstawowych zapraszamy do udziału w programie „Od segregacji nie ma wakacji”, który pozwala na zapoznanie się z zasadami selektywnego zbierania odpadów w Krakowie oraz z procesami przetwarzania odpadów. Dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych przygotowaliśmy program „Krakowskie rady na różne odpady”, który realizujemy w Centrum Ekologicznego Barycz przy ul. Krzemienieckiej 40 oraz w naszym Ogrodzie Edukacyjnym. Do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych, a także uczniów szkół ponadpodstawowych adresowany jest program „Elektroodpady mają zasady” poświęcony problemowi zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Najmłodszych zapraszamy do interaktywnego udziału w programie „Dzieci segregują” oraz w „Ekologicznym Koncercie”. Dla krakowskich seniorów prowadzimy zajęcia „Mądrze segregujesz – więcej zyskujesz”. Do udziału zapraszamy zorganizowane grupy, które funkcjonują na terenie Gminy Miejskiej Kraków w ramach instytucji i organizacji zrzeszających osoby nieaktywne zawodowo. Udział w naszych programach edukacyjnych jest bezpłatny. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://mpo.krakow.pl/programy-edukacyjne-dla-oswiaty SERDECZNIE ZAPRASZAMY!
Dwie nasze ekipy wzięły udział w tegorocznej edycji Poland Business RunI mamy się czym pochwalić, bo jedna z drużyn ukończyła sztafetę na wysokim, 21. miejscu (na 2629). Druga uplasowała się na 474. miejscu – i za to również ogromne brawa. 13. edycja Poland Business Run zgromadziła w Krakowie 13 tys. biegaczy, gdzie w ramach tradycyjnych zawodów sztafetowych każdy z członków drużyny miał do przebiegnięcia takie samo okrążenie o dł. 3,6 km wokół Błoń.Pozostałe 28 tys. uczestników w Polsce i na świecie wystartowało wirtualnie z aplikacją – mieli oni do pokonania dystans 4 km.Wydarzenie jak co roku miało szczytny cel – pomoc osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi i po mastektomii, które potrzebują dofinansowania do zakupu wózków, protez, sprzętu ortopedycznego, a także rehabilitacji czy pomocy psychologicznej.
Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych do końca czerwca 2024 r. przestało mieć status budowy. I etap Centrum, czyli zakład recyklingu tworzyw sztucznych posiada już wszystkie wymagane pozwolenia, aby prowadzić działalność. Aktualnie trwają testy i kalibracja urządzeń technologicznych, aby rozpocząć pracę. Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Krakowie jest przedsięwzięciem kilkuzadaniowym, realizowanym etapowo, w ramach którego planowane jest wybudowanie: zakładu recyklingu tworzyw sztucznych, zakładu odzysku odpadów komunalnych, zakładu odzysku odpadów wielkogabarytowych, punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych przeznaczonego do zbierania odpadów komunalnych dowożonych przez właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miejskiej Kraków, hali magazynowej odpadów komunalnych przeznaczonej dla odpadów podawanych przetwarzaniu, odpadów wytwarzanych i produktów uzyskiwanych w procesie recyklingu, założenie instalacji fotowoltaicznej na dachach budynków, która wpisuje się w szeroko zakrojony program produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacyjnych instalacji. Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Krakowie zlokalizowane jest na działce o powierzchni prawie 7 ha wewnątrz Kombinatu Huty ArcelorMittal Poland SA w Krakowie. I etap inwestycji – utworzenie Centrum Recyklingu Tworzyw Sztucznych – obejmuje wybudowanie: zakładu recyklingu tworzyw sztucznych obejmującego instalację przygotowania do recyklingu folii z tworzyw sztucznych (odzyskiwanych w procesach sortowania odpadów komunalnych) poprzez wysortowanie foli PE oraz instalację wytwarzania granulatu polietylenu poprzez rozdrabnianie folii, mycie i granulacje, hali magazynowej odpadów komunalnych, budynków zaplecza socjalnego, administracyjno-biurowego i portierni, niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w zakresie drogi dojazdowej od ulicy Igołomskiej wraz z drogami wewnętrznymi na terenie Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych, placów manewrowych i parkingów, zewnętrzne instalacje sanitarne; wody bytowej, wody do celów przeciwpożarowych, kanalizacji sanitarnej i opadowej, energii elektrycznej, ciepłowniczej, Całkowity koszt realizacji Zakładu Recyklingu Tworzyw Sztucznych wynosi łącznie 245 milionów złotych. Na realizację I etapu Centrum Recyklingu Odpadów Komunalnych w Krakowie MPO Kraków pozyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości: 149 550 000 złotych w formie pożyczki, 30 000 000 złotych w formie dotacji
W środę 10 lipca Prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski oraz Wiceprezydent Miasta Krakowa Stanisław Kracik spotkali się z Zarządem i pracownikami Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w Krakowie. Spotkanie miało miejsce w siedzibie Spółki przy ul. Nowohuckiej. Była to pierwsza wizyta nowych Władz Miasta w Spółce. W spotkaniu uczestniczyło 250 pracowników. Prezydent Miasta Krakowa podziękował obecnym, doceniając trud i ciężką pracę wykonywaną codziennie przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania, dzięki której Kraków uznawany jest za jedno z najczystszych miast w Polsce. Spotkanie było dla Władz Miasta okazją, aby bliżej przyjrzeć się zadaniom realizowanym przez Spółkę, a także aby zapoznać się ze specjalistycznym sprzętem wykorzystywanym do oczyszczania miasta. Fot. B. Świerzowski, Kancelaria Prezydenta Krakowa
Studenci Politechniki Krakowskiej wspólnie z mentorami z uczelni i Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w Krakowie zaprezentowali pomysły na zmiany wyglądu i funkcjonalności krakowskich wiat śmietnikowych. W ramach wspólnego projektu MPO i PK pn. „Altana przyszłości” pracowali nad modelowymi rozwiązaniami, które mogą usprawnić gospodarkę odpadami w Krakowie i innych polskich miastach. Optymalna liczba pojemników, zachęcająca estetyka, intuicyjna ergonomia oraz odpowiednia wielkość wiat – na te kwestie zwracają uwagę modelowe, studenckie rozwiązania dla altan śmietnikowych. Projekt “Altana przyszłości” trwał dwa miesiące. W tym czasie próbowano odpowiedzieć na pytanie co zrobić, aby zoptymalizować gospodarkę odpadami na pierwszym etapie procesu – składowania odpadów przez mieszkańców i odbioru śmieci przez służby miejskie. Celem było opracowanie kompleksowych pomysłów na rewitalizację już istniejących przestrzeni poboru odpadów oraz wypracowanie nowych, wzorcowych wytycznych dla przyszłych budynków i osiedli mieszkaniowych. Problem jest poważny, bo w Krakowie znajduje się 15 tysięcy punktów odbioru odpadów, z których MPO codziennie odbiera aż 24 tysiące wypełnionych pojemników, każdy o wadze 200-300 kg. Przeciętny krakowianin produkuje średnio prawie pół tony śmieci rocznie, a prognozy wskazują, że ta ilość będzie rosła co roku średnio o 4%. Obecna infrastruktura już nie wystarczy W ramach projektu studenckie zespoły z FutureLab PK, studenckiego laboratorium innowacji, pod opieką ekspertów Politechniki (w zakresie gospodarki odpadami, architektury krajobrazu i transportu) oraz specjalistów z krakowskiego MPO przeprowadziły wizję lokalną kilku różnych miejsc odbierania odpadów w Krakowie (m.in. przy instytucji, szkole, wspólnocie mieszkaniowej). Diagnozowały zastane tam problemy, dla których potem poszukiwały rozwiązań w trakcie warsztatów i prac projektowych. Modelowe pomysły mają na celu połączenie czterech aspektów gospodarki odpadami: ekologicznego, ekonomicznego, logistycznego i społecznego. Z oglądu krakowskiej sytuacji wynika wiele ważnych wskazań. – Pomimo, że odpadów jest coraz więcej, to altany pozostały bez zmian albo w ogóle ich nie ma. Zdarza się, że mieszkańcy kupują lub wynajmują mieszkania bez miejsca do gromadzenia odpadów. Chyba nikomu nie przychodzi do głowy, aby kupując mieszkanie nie zapytać o dostęp do wody lub prądu, a o miejsce do gromadzenia odpadów nikt nie pyta – mówi prof. dr hab. inż. Agnieszka Generowicz z Wydziału Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Krakowskiej, koordynatorka naukowa projektu “Altana przyszłości”. Stąd modelowe rozwiązania proponują znacznie większe – od dotychczas projektowanych – przestrzenie dla wiat śmietnikowych Niewielki rozmiar wiat to główny czynnik zbyt małej liczby pojemników względem potrzeb mieszkańców. Problem wynika z faktu, że altany są obecnie projektowane w oparciu o nieaktualne dane dotyczące ilości generowanych odpadów przez statystyczną osobę. Problemów jest jednak więcej. Obecne wiaty są często nieestetyczne, a dojazd do nich utrudniony. Tym aspektem – właściwych rozwiązań komunikacyjnych – studenci zajmowali się pod opieką dr hab. Inż. Mariusza Kiecia, eksperta Politechniki z Katedry Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu. – Analizowaliśmy głównie problemy związane z dojazdem pojazdów odbierających odpady – od drogi publicznej do miejsca gromadzenia odpadów (altan). Sprawdzana była przejezdność, tzn. czy jest zapewniona wymagana szerokość drogi, promień łuków, powierzchnia zjazdu z drogi publicznej, tak aby pojazd MPO zmieścił się na drodze osiedlowej z uwzględnieniem zaparkowanych aut mieszkańców, zieleni oraz innych elementów zagospodarowania terenu – mówi dr hab. inż. Mariusz Kieć, prof. PK. – W modelowych pomysłach w każdej z lokalizacji wyznaczono miejsce postoju, które powinno być oznakowane i zabezpieczone przed postojem innych pojazdów oraz usytuowane jak najbliżej miejsca składowania odpadów, co znacznie przyspieszy proces ich odbioru. Miejsce dla pojazdu MPO zapewniono z uwzględnieniem wygodnej przestrzeni do ewentualnego zawracania. Altana – więcej niż miejsce gromadzenia odpadów Projekty modelowych altan zostały przygotowane wizualnie w taki sposób, aby wtapiały się w otoczenie i stanowiły przyjemne dla oka uzupełnienie krajobrazu danej lokalizacji. Altany – w zamyśle studentów i ekspertów – mają łączyć społeczność lokalną, być elementem promującym zieleń oraz odnawialne źródła energii. Przykładem tego może być proponowane w modelach oświetlenie, zasilane prądem z paneli fotowoltaicznych. Sugerowane rozwiązania łączą zatem funkcjonalność oraz wartość edukacyjną. – Trzeba planować, projektować i budować altany tak, by pomagały mieszkańcom miasta, włodarzom i firmom w segregacji odpadów “u źródła”, wspomagając procesy odzysku i recyklingu, by były pierwszym elementem realizacji gospodarki o obiegu zamkniętym w mieście. Powinny być czyste i dobrze zorganizowane, nie odstraszać bałaganem i odorem. Powinny pozwalać służbom komunalnym na szybki i sprawny odbiór i wywóz odpadów, bez stwarzania zagrożenia dla ludzi i środowiska, bez generowania zbędnej emisji czy hałasu – mówi prof. Agnieszka Generowicz. Istniejące na terenie Krakowa wiaty badane przez zespół projektowy najczęściej miały jeden lub maksymalnie dwa pojemniki brązowe (na odpady biologiczne). Wysypywanie się takich odpadów sprowadza do altan na przykład gryzonie. Obliczenia prowadzone w ramach badań zmierzały do jak największego nacisku na poprawną segregację i uzupełnianie brązowych pojemników względem czarnych (na odpady zmieszane). Inny problem to wyrzucanie odpadów w postaci nie zgniecionej i w ten sposób sztuczne ograniczanie miejsca w pojemnikach. Zespół projektowy rekomenduje, aby projektować altany, które umożliwiają gniecenie butelek, puszek czy pudełek tekturowych, a w sytuacji nie wywiązywania się z tego obowiązku nakładać surowsze kary na daną wspólnotę, przedsiębiorstwo czy gospodarstwo domowe. Projekt dał też inne pomysły na zwiększanie powierzchni użytkowej altan śmietnikowych. – Pojemniki nadziemne można zastąpić półpodziemnymi i podziemnymi, które mają większe pojemności, są częściowo lub całkowicie zagłębione, przez co ograniczają procesy rozkładu i związane tym odory. Pozwalają na ograniczenie czasu odbioru odpadów, redukując hałas z tym związany i emisje do środowiska – mówi prof. Agnieszka Generowicz. Potrzeba zmian świadomości i prawa Oprócz projektów modelowych altan śmietnikowych wspólny projekt Politechniki Krakowskiej i MPO zaowocował też przygotowaniem zbioru rekomendacji dla wspólnot mieszkaniowych, instytucji publicznych, indywidualnych gospodarstw, deweloperów, władz miast i jednostek miejskich oraz ustawodawców. Chodzi o takie zmiany w stosowanych procedurach ogólnych i prawnych, aby proponowane w ramach projektu “Altana przyszłości” rozwiązania mogły osiągnąć 100% skuteczności. – Podstawową rekomendacją jest zmiana lub poprawa zapisów prawa w obszarze gospodarki odpadami w taki sposób, aby możliwe było dostosowanie istniejących miejsc gromadzenia odpadów do rzeczywistych warunków coraz większego nagromadzenia i zmieniającej się jakości odpadów, a także zaostrzających się przepisów w zakresie odzysku i recyklingu. Zakończenie dotychczasowych prac w ramach projektu “Altana przyszłości” zawiera tylko elementy case study, na przykładzie których w przyszłości możliwe będzie opracowanie podręcznika z wytycznymi i wskazówkami do projektowania miejsc gromadzenia i odbioru odpadów komunalnych – mówi prof. Agnieszka Generowicz. Skorzysta całe miasto Altany nieprzystosowane